Min hjälte

I mitt snart 24-åriga liv har jag stött på många människor som jag skulle vilja utnämna till hjältar, supermänniskor som jag ser upp till och vill vara mer som.
Idag när jag på jobbet fick ta del av ett missnöje över att det bara jobbades och att man aldrig fick vara ledig så kom jag att tänka på en av mina favoriter.



Killen heter Ageneo och är mellan 17-19 år ( jag minns inte helt säkert).
Han har ingen familj utan har bott hos sin släkt, de kunde inte betala hans skolgång så han fick börja jobba istället.
Han har slitit som mekaniker, packåsna, springpojke m.m.
Släkten som blev osams med honom pga av nån anledning slängde ut honom för cirka ett halvår sedan.
Ageneo som var med i våran kyrka levde då på gatan under en kort tid tills vi tog in honom i vårt hem.
För att han skulle få ett eget rum så byggde vi om vakthuset, där han fick en madrass att sova på.
För Ageneo handlade det inte om att få vara ledig så mycket som möjligt utan att få jobba så MYCKET SOM MÖJLIGT, bara så han kunde skaffa ett eget ställe att bo på och för att kunna ta hand om sig själv.
Jag har aldrig sett en så arbetsför kille, så ung men ändå så moraliskt stark.

När jag hör svenskar ( mig själv inkluderat) klaga över att vi aldrig får ledigt, att vi måste jobba hela tiden och att det är för fint väder för att jobba och tänk om jag ändå kunde ha mer semester då skäms jag lite.
Då påminns jag om Ageneo som klev upp 6 på morgonen för att varje dag börja jobba 7 och sen komma hem vid 21, 21.30. Det var sagt att han skulle ha minst en ledig dag i veckan, oftast blev det bara en halv. Det som är så beundransvärt är att han inte klagade över hur mycket han fick jobba utan tvärtom ville han jobba.
Han är för mig en sann hjälte, hans arbetsförhållanden var inte rättvisa och han borde egentligen få gå i skolan, men lika glad var han för de.
Jag hoppas och tror att det kommer att gå bra för honom i livet, må inget döda hans positiva inställning och glädje över att bara få leva. Jag hoppas att han ska få hitta någon eller några som kan komma att funka som en familj för honom, inte bara det svenska teamet som byts ut med nya teamare emellanåt utan någon eller några bestående, som kan ge honom stöd och kärlek. Allt det han om någon förtjänar!



En salut för en av mina hjältar!

Kommentarer
Postat av: Maja

Agenew!! Han har fått sparken nu, igen.. fast på riktigt denna gången. Vi får be att han får ett nytt jobb och tar sig i kragen!

2009-06-05 @ 04:45:14
Postat av: Linda

Nej va tråkigt, faktiskt helt sjukt tråkigt. Ja hoppas han får ett nytt jobb då.



Även som en lustig grej att jag skrev att han är så duktig åsså får han sparken..jaja.. han är ju så ung, vi skyller på de ;)

2009-06-05 @ 09:44:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0