Doppmiss

Var som jag nämnde i förra inlägget på Klara Kyrka inne i Stockholm i söndags. Det var lovsångsmässa med nattvard.
Som jag också nämnde eller hänvisade till i mitt inlägg var ett inlägg hösten -06 där jag skrivit om mitt första besök i Klara Kyrka då jag klantigt tog folk i hand och hälsade med ett artigt hej, då det egentligen var "fridshälsningen" som stod på schemat. Frid var tydligt ordet som skulle spridas.
Denna gång gick det inte mycket bättre, besöket var alltså inte misstagsfritt.

Jag läste i programbladet hur nattvardsfirandet skulle gå tillväga. Klart som korvspad tyckte jag, det kan väl alla..
Man ska typ gå fram till altaringen, knäböja, ta emot oblaten, vänta tills vinkruset passerar och då doppa oblaten i vinet för att sedan stoppa detta i munnen.

Sagt och gjort.
Jag följer strömmen mot altaringen, knäböjer. Får oblaten i handen och väntar på vinet. Då den likgiltige gubben i prästkåpa kommer med vinkruset märker jag till min stora förvåning att oblaten inte längre är i min hand.
Nej! jag har stoppat den i munnen, jag var girig, sugen, hungrig, hetsig, stressad..ja kallat va du vill, men oblaten var redan på plats.
 Som tur var så hade mannen bredvid mig gjort precis samma sak så han harklade fram "den är i munnen" och gubben i prästkåpa höjer snopet på ögonbrynen (nämen hoppsan, hur gör vi nu..) varpå jag försiktigt med enorm blyghet pekar på min egen mun som för att visa att samma misstag har begåtts av mig..
Som tur va så fick vi dricka direkt ur kruset..

Bortsett från ovannämnda misstag så måste jag säga att Klara Kyrka verkligen är en favoritkyrka. Helt fantastiska mässor. Och att få gå dit med min favorit-Lina, det gör det sannerligen inte sämre..




Puss å kram.. / oblatfrossaren

Kommentarer
Postat av: sara

ja det är defenitivt töntigt.

Jag orkade inte ens titta. Skönt dock att Lulu (med idominläpparna) åkte ut...

2008-10-05 @ 14:53:59
URL: http://saraforsberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0